علائم و علت خرابی کارت گرافیک لپ تاپ MSI چیست؟

خرابی کارت گرافیک لپ تاپ MSI

کارت گرافیک را می‌توان از جمله قطعات کاربردی و ضروری در لپ تاپ MSI دانست که وظیفه اصلی آن نمایش واضح و صحیح تصاویر در لپ تاپ است. اگر کارت گرافیک دچار مشکل و خرابی شود، مشکلاتی نیز در سیستم مشاهده می‌کنید که می‌توان آن‌ها را علائمی از سوخته شدن یا خرابی کارت گرافیک دانست. هدف اصلی از این مقاله، آشنایی شما با علائم و علت خرابی کارت گرافیک MSI است که در ادامه به صورت کامل توضیح داده می‌شود.

 

 

مهمترین علائم سوختن کارت گرافیک لپ تاپ MSI چیست؟

توجه داشته باشید که در صورت مشاهده علائم خرابی و وجود مشکل در کارت گرافیکMSI، آن را بسیار جدی گرفته و در اسرع وقت نسبت به بررسی و رفع آن اقدام نمایید. امروزه جهت چک کردن سالم بودن کارت گرافیک لپ تاپMSI و مشخص کردن مشکلات آن به صورت حرفه‌ای، از ترفند‌های مختلفی استفاده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به روش تست سخت افزاری کارت گرافیک MSIاشاره کرد. هدف از انجام این روش، انجام انواع اقدامات حرفه‌ای، به منظور برطرف کردن مشکل و تعمیر و حتی تعویض کارت گرافیک است.در‌واقع احتمال دارد که کارت گرافیک دچار مشکل یا خرابی نشده باشد و سایر تجهیزات لپ تاپ از جمله پاور، مادربرد و… با مشکلاتی روبرو شده باشند. امروزه در کشور ما مراکز معتبر و معروف بسیاری در زمینه تعمیرات تخصصی لپ تاپ مشغول به فعالیت هستند که می‌توان در صورت نیاز این مراکز برای رفع مشکل لپ تاپ خود کمک و راهنمایی‌های لازم را دریافت کرد.

 

 

انواع نشانه‌های خراب شدن کارت گرافیک لپ تاپ MSI

هنگامی که کارت گرافیک لپ تاپMSI شما با مشکلات جدی روبرو می‌شود، پس از آنکه سیستم خود را روشن کردید و اتصال نیز به صورت کامل برقرار بود و هیچ تصویری را روی صفحه نمایش مشاهده نکردید. همچنین از دیگر نشانه‌های خرابی کارت گرافیک لپ تاپ، نمایش برخی از خطوط به صورت افقی و عمودی بر روی نمایشگر است.خاموش شدن صفحه نمایش پس از بالا آمدن ویندوز در بسیاری از اوقات، شنیدن صدای بوق مانند پس از روشن و لود شدن سیستم، کاهش میزان سرعت در ارسال تصاویر، نمایش تصاویر با کمترین کیفیت و… از دیگر نشانه‌های خرابی و وجود مشکل کارت گرافیک است. با این وجود در صورت مشاهده هر کدام از موارد ذکر شده، بدانید که حتما به معنای خرابی کارت گرافیکMSI نیست و در برخی مواقع مشکل از مادربرد و ال سی دی لپ تاپ است که در هر صورت باید مورد بررسی و تعمیر یا تعویض قرار بگیرد.

 

 خرابی کارت گرافیک لپ تاپ MSI

روش تشخیص سوختن کارت گرافیک لپ تاپ چگونه است؟

اگر قصد دارید که مشکل تصاویر در لپ تاپ خود را مشخص کنید و بدانید که آیا به خراب بودن کارت گرافیک مرتبط است یا خیر، ابتدا می‌بایست به تست و بررسی سیستم و کارت گرافیک آن بپردازید. برای انجام این کار، روش‌های بسیاری وجود دارد. یکی از این روش‌ها، استفاده کردن از یک کارت گرافیک جدید و سالم بر روی دستگاه خود است تا در نهایت متوجه شوید که آیا مشکلات تصاویر به کارت گرافیک مرتبط است یا دلیل دیگری دارد.در صورتی‌که با امتحان کردن یک کارت گرافیک جدید، تصویری مشاهده نکردید، بدون شک دیگر قطعات دستگاه دچار مشکل شده است. وجود قطعی در سیم اتصال مانیتور به کارت گرافیک، خراب بودن چیپست ارسال تصاویر در مادربرد، ایجاد مشکل و خرابی در منبع تغذیه، ایجاد شکستگی و یا کج شدن سوکت این نوع کابل و… را می‌توان از جمله علت‌های ایجاد شده در تصاویر دانست.همچنین شما می‌توانید مشکل سوختن کارت گرافیک لپ تاپ خود را به طور حرفه‌ای و تخصصی نیز چک کنید. انجام این کار باید با تجهیزات و ابزار‌های جدید و مخصوص از جمله ابزار تست کارکرد کارت گرافیک Furmark صورت گیرد که این وسیله نه تنها سوختگی بلکه نیم سوز شدن و خرابی کارت گرافیک لپ تاپ را نیز تشخیص می‌دهد.

 

 

روش تست حرفه‌ای کارت گرافیک لپ تاپ

اگر قصد دارید به صورت دقیق و حرفه ای، سوختن کارت گرافیک لپ تاپ و سایر مشکلات را تشخیص دهید، می‌توانید از ابزار‌های مخصوص تست همین قطعه استفاده نمایید که ابزار Furmark یکی از آن‌ها است. پس از نصب و اجرای برنامه مورد‌نظر، می‌بایست آزمون تست ثبات کارت گرافیک را اجرا کنید و شرایط قطعه مورد‌نظر را بررسی نمایید. در صورتی‌که این برنامه متوقف شد و دیگر فعالیت نکرد، به معنای‌عدم قادر بودن کارت گرافیک به اجرای بیشتر و ادامه دادن است. در این حالت احتمال است که سیستم خنک کننده کارت گرافیک توان خنک کردن آن را نداشته باشد و به عبارت دیگر، کارت گرافیک اورکلاک کرده است. اگر که برنامه بدون مشکل به فعالیت خود ادامه دارد، بدانید که کارت گرافیک هیچ مشکلی نداشته و دارای یک عملکرد ثابت و مطمئنی دارد.

 

 

مهمترین دلایل سوختن کارت گرافیک لپ تاپ MSI چیست؟

نوسانات جریان برق از اصلی‌ترین علت‌های سوختن و خراب شدن کارت گرافیک لپ تاپ MSI است. هنگامی‌که منبع تغذیه اصلی دچر مشکل و بسیار ضعیف باشد و در منتقل کردن ولتاژ با مشکلاتی روبرو شده باشد، باعث وارد شدن صدمه به کارت گرافیک می‌شود. از این‌رو شما چاره‌ای جز استفاده از کارت گرافیک اصلی و مخصوص لپ تاپ خود ندارید. ایجاد خرابی وعدم فعالیت درست فن خنک کننده کارت گرافیک از دیگر دلایل خرابی محسوب می‌شود. از این‌رو کارت گرافیک به دلیل فعالیت دائم و اجرا کردن انواع نرم افزار‌هایی با حجم زیاد، بیش از اندازه داغ شده و به دلیل آنکه فن توان خنک کردن آن را ندارد، با گذشت زمان دچار خرابی و در نهایت سوختگی می‌شود.خوب است بدانید در مواقعی که کارت گرافیک اصلی لپ تاپ تعمیر، تعویض و یا ارتقا داده شده باشد و این کارت گرافیک جدید با مادربرد سازگاری و همخوانی نداشته باشد، سبب ایجاد مشکلات بسیاری در سیستم و کارت گرافیک آن می‌شود. تمامی عوامل ذکر شده در مدت مشخص، باعث سوختن کارت گرافیک لپ تاپ MSIمی‌شود.

 

 خرابی کارت گرافیک لپ تاپ MSI

مهمترین نکات جهت مانع شدن از سوختن کارت گرافیک

پس از مطالب ذکر شده در قسمت قبل تا حدودی با برخی از نشانه‌ها و علائم سوختن کارت گرافیک لپ تاپ آشنا شدید. از این‌رو در ادامه برخی از نکات را برای جلوگیری از خرابی کارت گرافیک ذکر خواهیم کرد. مهمترین نکته دانلود و نصب انواع اپلیکیشن‌ها و بازی‌های رایانه‌ای از منابع مطمئن و همچنین سازگار با قابلیت سیستم خود است؛ زیرا نصب بازی‌هایی با حجم بالا و سنگین که از توان دستگاه و کارت گرافیک بیشتر باشد، سبب وارد شدن صدمه‌های جدی به آن می‌شود.استفاده از پاور‌های مخصوص و اصلی برای شارژ کردن لپ تاپ خود از دیگر نکات مهم است که باید مورد توجه کاربران قرار بگیرد. اگر پاور شما دچار مشکل شد حتما یک پاور اصل و مرغوب را خریداری نمایید. توجه به فن خنک کننده کارت گرافیک و بررسی آن نکته مهم دیگر است که در این باره حتما باید به مراکز مطمئن که در حوزه تعمیرات تخصص دارند، جهت چک و تمیزی کاری فن مراجعه نمایید و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.
به صورت کلی به این نکته توجه داشته باشید که سیستم شما از یک تهویه متناسب با خود برخوردار باشد تا مانع از افزایش بیش از اندازه دما به خصوص دمای پردازنده شود؛ زیرا این مورد بر روی عملکرد، عمر و سلامت کارت گرافیک لپ تاپ شما تاثیر قابل توجهی دارد.

 

چگونه مشکل کارت گرافیک در حال مرگ را برطرف کنیم؟

شما می‌توانید ابتدا GPU خود را تحت بار تست و بررسی نمایید. بدون شک یکی از کاربردی‌ترین روش‌ها جهت تشخیص این امر، اجرا کردن یک کارت گرافیک تحت بار است. به منظور انجام این کار راه‌های بسیاری وجود داشته که می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب نمایید. البته امروزه تعدادی برنامه رایگان طراحی و تولید شده که با دانلود آن‌ها می‌توان تست بارگیری GPU را انجام داد.
مهمترین اقدامات لازم جهت رفع مشکل کارت گرافیک در حال مرگ عبارت است از:

 

  • آپدیت کردن درایور‌های گرافیک پیش ازعدم فعالیت
  • در صورت‌ عدم کار کردن پردازنده‌های گرافیکی، اولین موردی که باید مورد بررسی قرار بگیرد، درایور کارت گرافیک است. در واقع درایور‌ها گزینه‌هایی هستند که این امکان را برای برنامه‌های مختلف فراهم می‌کنند تا با کارت گرافیک ارتباط داشته باشند. به صورت معمول شما می‌توانید با مراجعه به device manager و سپس کلیک روی آداپتور‌های نمایشگر و در نتیجه آپدیت آن از قسمت مورد نظر به آپدیت نمایید.
  • دمای کمتر GPU
    در صورت متوجه شدن دمای زیاد پردازنده گرافیکی خود، مخصوص در زمان انجام بازی‌های گرافیکی سنگین و یا رندر کردن انواع فیلم، به احتمال زیاد، کارت گرافیک شما در حال مرگ است. از این‌رو پایین آوردن دمای تراشه به همراه تغییر دادن تنظیمات سرعت ساعت و ولتاژ در اپلیکیشن‌هایی اعم از MSI Afterburner، می‌تواند تا حدودی عمر آن را زیاد کند.
  • عوض کردن واحد منبع تغذیه (PCU)
    در ابتدا بدانید که PCU یا همان واحد منبع تغذیه، یک قطعه است که به پریز وصل می‌شود و در بسیاری از مواقع باعث خرابی GPU نیز خواهد شد. در صورتی‌که PCU مورد نظر، مقدار ولتاژ و جریان لازم را به کارت ارائه ندهد، باعث شده تا جریان داده میان قسمت‌های گوناگون با مشکل و اختلال روبرو شود و در نهایت سبب خرابی آن بشود.
  • پاک کردن گرد و خاک درون کیس کامپیوتر
    وجود گرد و غبار داخل رایانه دیگر علت خرابی کارت گرافیک است، چرا که تجمع زیاد گرد و خاک روی قطعات سبب شده تا آن‌ها جهت خنک شدن و حفظ هماهنگی بین خود، بسیار سخت فعالیت کنند.

ام اس آی توتال نمایندگی رسمی ام اس آی در تهران بوده و دارای خدمات تعمیر مانیتور ام اس آی ، تعمیر کارت گرافیک ام اس آی ، تعمیر مادربرد ام اس آی و تعمیر لپ تاپ ام اس آی می باشد . برای مشاوره با شماره ۴۵۱۰۲ ۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *